Ta ansvar för dig själv!

Är du en sådan som gillar att ta ansvar eller en sådan som gillar att dumpa över ansvar? Hur det än är behöver du lära dig att ta ansvar för dig själv.

De flesta människor har mött människor som velat dumpa över ansvaret på en. Vi möter den typ av människor både privat och affärsmässigt.

Ett ofta förekommande fenomen i affärslivet
– Du ska boka möte med en affärspartner och när tiden är överenskommet blir du ombedd att skicka en inbjudan eller påminnelse i efterhand så att personen inte glömmer. Hur många gånger har inte du upplevt detta? Det finns säkert många liknande exempel från andra sammanhang.

Sätta gräns eller vårda relationen?

Tankarna snurrar för fullt. Frågan är sätta gräns eller vårda relationen? Den som redan har börjat lite snett. Relationen där du plötsligt blir uppgraderad till en mor eller sekreterare.

Ta vara på din känslomässiga reaktion

Du kanske även reagerar med ilska tyst för dig själv? Du kanske till och med känner dig lite kränkt? Ibland hinner du ha en inre dialog med dig själv och ibland reagerar du utan att fundera. Blir du ombedd att göra något som i stunden väcker obehag eller självförebråelser i efterhand, ska du säga nej på studs. Har du kommit på det för sent tänk extra noga nästa gång du ska ta ställning.

Inre hinder: Tänk om den andre blir arg?

Alla människor har inre hinder som gör att vi inte alltid gör vad som är bäst för oss. När vi inte sätter gränser är vi vanligtvis drivna av rädslan att någon kommer att bli arg på oss eller att vi inte kommer att bli omtyckta.

Vad du gör är avgörande för din integritet, självkänsla och egen tid!

Du kan ta ansvar på olika sätt:
1. Ta ansvar som någon annan dumpat på dig. För visst har du inget annat du kan lägga din tid på!?
2. Ta ansvar för dig själv, din tid och integritet och säga vänligt NEJ.

Ett exempel på vad du kan säga är:

”Nej, det kan jag inte. Bäst om båda tar ansvar för att komma ihåg mötet.”

Reaktioner du kan förvänta dig när du väljer nr 2

1. Samtalspartner reagerar med tystnad och gör som du sagt. Mest angeläget och respektfullt mot dig
2. Samtalspartner fortsätter komma med argument för att övertala dig. Den personen är nog bäst att du inte inleder någon relation med, varken privat eller affärsmässig

Två viktiga sanningar att bli påmind om

1. Du tycker nog inte om alla och kan aldrig bli omtyckt av alla
2. Att den andre blir arg säger något om den andre och hur den respekterar dina gränser och inget om dig

Ta ansvar för dig själv!

Oavsett om du hör till de som tenderar att ta för mycket eller för lite ansvar i dina relationer bör du lära dig att TA ANSVAR.

Du som gillar att ta ansvar ta ansvar för din tid, dig själv och säg oftare NEJ.

Du som gillar att dumpa ansvar, ta ansvar för dig själv, dina åtaganden och dina relationer.

Det bästa som kan hända är att du växer som människa!

Marijana Barisic,
Legitimerad psykolog

Bränn inte ut dig genom att skynda ur utmattningen

Du har kämpat, varit duktig, omtyckt för att du har ställt upp, löst många och mångas problem, allt annat förutom dig själv har kommit i första hand. En dag vaknar du och det kanske har gått så långt att du inte orkar stiga ur sängen. Allt du en gång fått glädje av, gett dig kickar känns meningslöst och obetydligt. I bästa fall skaffar du stöd och vård och i sämsta fall tvingar du dig själv att fortsätta i samma gamla spår.

10 heta tips som underlättar vägen ur utmattning

1. Skaffa professionell hjälp
Dina egna strategier har uppenbart inte fungerat och ge dig själv möjlighet att lära dig och prova nya

2. Sjukskriv dig
Det handlar inte om att kasta in handduken utan är en förutsättning för att stanna upp, återhämtas och börja om på nytt. Alla blir inte långtidssjukskrivna och många kommer tillbaka till arbetslivet efter några veckor. Använd tiden för återhämtning och reflektion

3. Håll ut och acceptera skam, ilska, skuld och värdelöshetskänslor
Det är där din förändringspotential finns

4. Ge dig tid att sörja
Att inte kunna prestera lika mycket som innan, att ha tappat vissa kognitiva funktioner och att inte klara av lika mycket som innan innebär en sorg. Det kan ta tid att acceptera sina nya förutsättningar och det är OK!

5. Se över tillvaron
Var finns det överskott och var finns underskott? Inte sällan finns det överskott på MÅSTEN och underskott på återhämtning. Dags att se över arbetssituationen och privatlivet, förändra det som går och hitta sätt att hantera det som inte går att påverka.

6. Säg NEJ!
OCH säg det oftare än det behövs till en början. Det är så du lär dig att världen går inte under om du inte är till lags

7. Skynda långsamt
Återgå succesivt och var noga med att anpassa aktivitetsnivå efter rådande förmåga och inte vad du borde eller har kunnat göra. Du ska inte tillbaka till något gammalt utan du ska sträva till något nytt. Det gamla har ju lätt till utbrändhet!

8. HÖR din kropp och ta hand om den
Kroppen är vår bästa informationskälla. Symtom som sömnsvårigheter, tryck över bröstet, ångest kan vara signaler på överansträngning. Lär dig vilka som är dina signaler och respektera dessa.

9. Du bestämmer vad du klarar av eller inte
Andra kanske har förväntningar eller är vana att du alltid ställer upp och förstår inte riktigt hur du helt plötsligt kan bli så trött. Du behöver inte andras tillåtelse för att värna om din hälsa.

10. Bränn inte ut dig i strävan att återhämta dig så fort som möjligt.
Älskar du ditt jobb, familj och vänner så mycket vill du kanske kunna upprätthålla det i många år.

Gratis psykoterapi leder till lägre sjukfrånvaro

Sjukfrånvaro i Sverige är ett av våra stora problem. Regions Skånes satsningar har varit väl omdiskuterade och av mer eller mindre nytta för patienten med tanke på sin något fyrkantiga form.Många patienter blir behandlade till hälften och behöver göra uppbrott i terapin, vilket i många fall leder till sämre utfall än om det hade funnits en kontinuitet. Tyskland och Finland verkar ha hittat ett framgångsrikt sätt att minska sjukfrånvaron, enligt Stephan Hau,professor i klinisk psykologi vid Stockholms universitet. I Tyskland får du utnyttja gratis psykoterapi upp till 3 år och i Finland får du 200 sessioner. 30 % av Finländare som fått sina behandlingar återgår till arbete eller studier och lägre sjukfrånvaron har enligt undersökningarna blivit även i Tyskland.

Hur mycket hade Sverige kunnat spara på lång sikt om det hade varit mindre sjukskrivningar, färre läkarbesök och mindre läkemedelsförbrukning.

För att läsa mer och lyssna på inslaget:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6513935

Pyma AB utbildar E.ON i arbetsmiljö

Under hösten 2016 och våren 2017 kommer vi att i samarbete med Företagsuniversitetet utbilda ledare på E.ON Sverige AB i arbetsmiljö.Detta är en satsning som E.ON har haft i flera år och fortsätter även i framtiden.Vill du att ditt företag också ska satsa på område som möjliggör ett hållbart arbetsliv för dig och dina medarbetare? Är du intresserad av att du och dina skyddsombud får en eller två dagars utbildning till vilka ni får ersättning upp till 5000kr/dag respektive 8000kr/för två dagar från AFA? Du har kanske gått utbildningar i arbetsmiljö men saknar löpande stöd och är intresserad att ingå i ett arbetsmiljönätverk som drivs av experter och där du kan få stöd för eventuella dilemman som uppstår i vardagen?

Arbetsmiljö formas, upprätthålls och är beroende av de människor som arbetar tillsammans!

Vi finns här för dig och du är välkommen att kontakta oss för mer information kring hur vi kan hjälpa dig komma igång, upprätthålla eller utveckla arbetsmiljön på din plats.

Kontakta oss redan idag!
marijana.barisic@pyma.se
Tel: 0736690180

Föreläsning i Stresshantering, 21 september

Stress är en naturlig reaktion på fysiska, mentala och känslomässiga påfrestningar av olika slag. Stress innefattar en blandning av yttre omständigheter, inre påfrestningar och vårt sätt att hantera stress. Kroppen, psyket och våra relationer tar stryk. Ett drag som kännetecknar dem som går i väggen är att de under lång tid varit nästan uteslutande ”uppe i huvudet” – i sina tankar om allt som skall planeras och göras. Under lång tid har man försummat att lyssna på kroppen t.ex. på att de har haft värk, spänningar som tecken på för hög belastning. Framför allt har de inte lyssnat på behovet att vila och återhämta sig. Sömnen har rubbats och den viktigaste återhämtningen har blivit satt ur spel. Vägen tillbaka är ofta mycket lång. Och ibland krävs det enbart en liten kris som kan utlösa en djupgående reaktion.

Att hantera stress med hjälp av Mindfulness

Mindfulness är en stresshanteringsmetod som härstammar från Buddism och har kommit till Västvärlden på 70-talet. Sedan dess har det använts för att lära människor fokusera bättre, fatta medvetna beslut och klara av känslo- och tankemässiga påfrestningar. Mindfulness inbegriper särskilda meditationsövningar samt enkla men värdefulla vardagsövningar. Mindfulness gör skillnad! Tillsammans med Marijana och under 2 timmar kan du lära dig mer om stress och hur du lätt kan förebygga och hantera stress i ditt liv. Vi gör övningar, vi diskuterar och vi lär oss verktyg för hela livet!

Plats: Lilla Nygatan 3 i Malmö
Datum och tid: 21 september 2016, 18:00-20:00
Avgift: 450 kr exl. moms för företag
Anmälan är bindande och görs till: marijana.barisic@pyma.se

Om du anmäler dig genom Facebook är du anmäld när du betalat in avgiften. Swisha avgiften till 1233263605 och ange MF + Namn och efternamn.

KBT via högkostnadsskyddet och korta väntetider

Pyma AB har ett samarbete med Region Skåne, vilket ger dig som privatperson möjlighet till en psykologkontakt och Kognitiv Beteendeterapi som ingår i högkostnadsskyddet. För att få ta del av det behöver du få en remiss från din husläkare. Just nu har vi möjlighet att erbjuda dig en tid inom en vecka från och med dagen vi erhåller din remiss. Eftersom vi även jobbar med akut krisstöd vid rån, överfall, mm är vår reception tillgänglig 24 h och en del av våra medarbetare tar även uppdrag utanför vanliga arbetstider och helger vid akuta insatser på företag. Vi har mångårig erfarenhet av psykologisk behandling och har behandlat de flesta psykiska tillstånd som vi människor kan hamna i. Erfarenhet av arbete med ätstörningar, PTSD och krigstrauma, ångest, depressioner, livskriser, låg självkänsla, sexmissbruk är bara några exempel.

Vi finns i centrala Malmö på Lilla Nygatan 3.

Du når oss enklast på följande sätt:

E-mail: psykologtid@pyma.se

Telefon: 040 97 48 00

SMS: 0737 624 853

Varmt välkommen till oss!

 

Ny medarbetare sökes

INFORMATION OM LEDIG TJÄNST
————————————-
Arbetsplats: Pyma AB, Lilla Nygatan 3
Postnummer: 21138
Ort: Malmö
Titel:    Legitimerad psykolog

Kort beskrivning av företaget:

Pyma AB är en liten expanderande organisation som tillhandahåller tjänster inom ramen för individuell, grupp, – och organisationsutveckling. Våra tjänster omfattar KBT-behandling, stresshantering, grupputveckling, utbildningar i arbetsmiljö samt krishantering. En naturlig del av företaget är marknadsföring och försäljning av tjänster. Idag ingår 6 psykologer, hel- och deltid samt en administratör i teamet. Nu är vi ute efter ytterligare en trevlig medarbetare.

Beskrivning av arbetsuppgifter:    I dina arbetsuppgifter ingår behandlingsarbete med KBT behandlingar enligt Rehabiliteringsgaranti, ACT, Mindfulness, mm samt gruppaktiviteter. Parterapi förekommer samt företagshälsovård. Behandlingsarbete avser korta behandlingskontakter och ställer krav på förmågan att snabbt bedöma vilken typ av insatser som passar.
Beskrivning av kvalifikationer:    Du har en god förmåga att samarbeta, är flexibel och serviceminded. Värme och omtanke om dig själv och andra är ett krav. Vi ser gärna att du har nära till skratt och vill vara delaktig i att utveckla vårt team – anda. Du är duktig på att både ge och ta feedback och är inte rädd att kommunicera det du är nöjd respektive missnöjd med. Du har en god förmåga att självständigt planera och organisera ditt arbete. Då företaget sysslar med flera olika områden krävs det att du har intresse av både arbete på individnivå samt på organisationsnivå. Intresse för KBT, grupper, utbildningar och en säljande attityd är ett krav. Du kan vara en han, hon eller hen. Vi vill att du är legitimerad psykolog med KBT steg 1 kompetens, tidigare erfarenhet av behandlingsarbete, framförallt erfarenhet av arbete med PTSD. Erfarenhet av utbildningsarbete, handledning, stresshanteringsarbete och företagshälsovård högst meriterande. Samma gäller erfarenhet av sälj och marknadsföring. Du är bekant med och kan använda dig av Mindfulness, CFT- Compassion Focused Therapy och ACT- Acceptance and Commitment Therapy. DBT, EMDR kunskap meriterande. B körkort erfordras.
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
————————–
Tillträde:    Enligt överenskommelse
Typ av anställning:    Vanlig anställning
Erfarenhet:    Erfarenhet krävs
Varaktighet:    6 månader eller längre
Arbetstid:    Heltid
Övrig information beträffande Arbetstid/Varaktighet:    Kvällsarbete kan förekomma
Löneform:    Fast månads- vecko- eller timlön

Övriga villkor:    Kvällsarbete kan förekomma- deltid kan vara aktuellt
ANSÖKAN
————–
AG referens:    Legitimerad psykolog
Skriftligt:    Skriftligt
Andra uppgifter:    Ansökningarna hanteras löpande och intervjuerna sker löpande under ansökningstiden.
KONTAKTPERSONER
———————–
Funktion:    VD
Namn:    Marijana Barisic
E-post:    marijana.barisic@pyma.se
Telefon:    0736690180

Föreläsning i stresshantering den 3 februari 2016, 18-20

Stress är en naturlig reaktion på fysiska, mentala och känslomässiga påfrestningar av olika slag. Stress innefattar en blandning av yttre omständigheter, inre påfrestningar och vårt sätt att hantera stress. Kroppen, psyket och våra relationer tar stryk. 

Ett drag som kännetecknar dem som går i väggen är att de under lång tid varit nästan uteslutande ”uppe i huvudet” – i sina tankar om allt som skall planeras och göras. Under lång tid har man försummat att lyssna på kroppen t.ex. på att de har haft värk, spänningar som tecken på för hög belastning. Framför allt har de inte lyssnat på behovet att vila och återhämta sig. Sömnen har rubbats och den viktigaste återhämtningen har blivit satt ur spel. Vägen tillbaka är ofta mycket lång. Och ibland krävs det enbart en liten kris som kan utlösa en djupgående reaktion.

Att hantera stress med hjälp av Mindfulness

Mindfulness är en stresshanteringsmetod som härstammar från Buddism och har kommit till Västvärlden på 70-talet. Sedan dess har det använts för att lära människor fokusera bättre, fatta medvetna beslut och klara av känslo- och tankemässiga påfrestningar. Mindfulness inbegriper särskilda meditationsövningar samt enkla men värdefulla vardagsövningar. Mindfulness gör skillnad! Tillsammans med Marijana och under 2 timmar kan du lära dig mer om stress och hur du lätt kan förebygga och hantera stress i ditt liv. Vi gör övningar, vi diskuterar och vi lär oss verktyg för hela livet!

Plats: Lilla Nygatan 3 i Malmö, våning 4
Datum: 3 februari, 18-20
Avgift: 395 kr exl. moms för företag
Anmälan är bindande och görs till: marijana.barisic@pyma.se eller sofia.malveholm@pyma.se

Föreläsare
Marijana Barisic och Sofia Malveholm, två psykologer som jobbar dagligen med att möta människor i kris på individ, grupp och organisationsnivå. Har lång erfarenhet av behandlingsarbete med KBT, Acceptans och Mindfulness. Våra känslor, tankar och vår fysiska kropp är delar av samma helhet. Ofta signalerar vår kropp tidigt och direkt vad som rör sig i vårt tanke- och känsloliv. Om vi bara lyssnar!

Pyma AB har vunnit upphandling gällande handledning av LSS personal

Innan sommaren blev det klart att Pyma AB skulle tillhandahålla handledning till LSS personal i Ängelholms kommun. I förra veckan hade vi vårt start och första handledningstillfälle. Vi är stolta över att vi har fått det viktiga uppdraget och kommer med glädje att se till att vi tillhandahåller handledning av hög kvalité.

// Stoltapsykologer på Pyma AB

Fr o m 1 augusti 2015 har vi en reception

Kära klienten,

Vi vill med stort glädje meddela att vi har bestämt oss för att ha en reception på vår mottagning. Detta för att göra ditt besök hos oss ännu mer trevligt och smidigt.

Receptionen är bemannad 8:00-17:00 på vardragarna. Har du ett besök utanför dessa tider sköter din behandlare alla åtaganden som annars hade sköts av vår receptionist.

Receptionen går att nås dygnet runt på telefon, mail eller sms.

Tel: 040-97 48 00

Sms: 0737 624 853

E-mail: psykologtid@pyma.se eller psykologkontakt@pyma.se

Varmt välkommen till oss!

Hälsningar från Pyma teamet; Vladimir, Sara, Katrin, Sofia, Linnéa, Annie, Melisa & Marijana