Bränn inte ut dig genom att skynda ur utmattningen

Du har kämpat, varit duktig, omtyckt för att du har ställt upp, löst många och mångas problem, allt annat förutom dig själv har kommit i första hand. En dag vaknar du och det kanske har gått så långt att du inte orkar stiga ur sängen. Allt du en gång fått glädje av, gett dig kickar känns meningslöst och obetydligt. I bästa fall skaffar du stöd och vård och i sämsta fall tvingar du dig själv att fortsätta i samma gamla spår.

10 heta tips som underlättar vägen ur utmattning

1. Skaffa professionell hjälp
Dina egna strategier har uppenbart inte fungerat och ge dig själv möjlighet att lära dig och prova nya

2. Sjukskriv dig
Det handlar inte om att kasta in handduken utan är en förutsättning för att stanna upp, återhämtas och börja om på nytt. Alla blir inte långtidssjukskrivna och många kommer tillbaka till arbetslivet efter några veckor. Använd tiden för återhämtning och reflektion

3. Håll ut och acceptera skam, ilska, skuld och värdelöshetskänslor
Det är där din förändringspotential finns

4. Ge dig tid att sörja
Att inte kunna prestera lika mycket som innan, att ha tappat vissa kognitiva funktioner och att inte klara av lika mycket som innan innebär en sorg. Det kan ta tid att acceptera sina nya förutsättningar och det är OK!

5. Se över tillvaron
Var finns det överskott och var finns underskott? Inte sällan finns det överskott på MÅSTEN och underskott på återhämtning. Dags att se över arbetssituationen och privatlivet, förändra det som går och hitta sätt att hantera det som inte går att påverka.

6. Säg NEJ!
OCH säg det oftare än det behövs till en början. Det är så du lär dig att världen går inte under om du inte är till lags

7. Skynda långsamt
Återgå succesivt och var noga med att anpassa aktivitetsnivå efter rådande förmåga och inte vad du borde eller har kunnat göra. Du ska inte tillbaka till något gammalt utan du ska sträva till något nytt. Det gamla har ju lätt till utbrändhet!

8. HÖR din kropp och ta hand om den
Kroppen är vår bästa informationskälla. Symtom som sömnsvårigheter, tryck över bröstet, ångest kan vara signaler på överansträngning. Lär dig vilka som är dina signaler och respektera dessa.

9. Du bestämmer vad du klarar av eller inte
Andra kanske har förväntningar eller är vana att du alltid ställer upp och förstår inte riktigt hur du helt plötsligt kan bli så trött. Du behöver inte andras tillåtelse för att värna om din hälsa.

10. Bränn inte ut dig i strävan att återhämta dig så fort som möjligt.
Älskar du ditt jobb, familj och vänner så mycket vill du kanske kunna upprätthålla det i många år.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *